Travellerspointin Travel Blogit

mitä ne on?

sunny 35 °C

Filippiinit on meri.
Filippiinit on jenkki- ja espanjalaisvaikutteiden maustama kaakkois-aasialaisen katukeittiön sekametelisoppa.
Filippiinit on ennen kaikkea uskomattoman kaunista luontoa, mutta vielä paljon muutakin...

¤ Kuoppainen bussimatka taistelukukon vierustoverina (kaveri oli tulossa pelimatkalta)
¤ Halpaa vahvaa olutta litran pulloissa ja sitä rommia...
¤ Maailman makeimpia mangoja, nam!
¤ Karaokea (ilman sävelkorvaa)
¤ Melkoisen nihkeää ruokaa
¤ Tuhottomasti pikaruokaloita (thank you america!)
¤ Loputtomasti upeita sukelluskohteita

Ihmiset täällä ovat ihania...
¤ juhlimista rakastavia
¤ erittäin nauravaisia
¤ todella avoimia, ystävällisiä ja vieraanvaraisia (ilman rahallista korvaustakin)
¤ köyhiä
¤ kauniita ja komeita (mutta ihailee vaaleaa ihoa, sinisiä silmiä, korkeaa nenää ym. länkkäripiirteitä)
¤ lyhyitä
¤ korishulluja
¤ huonojen komedialeffojen ystäviä
¤ pojat usein melko tyttömäisiä (täällä ollaan myös erittäin suvaitsevaisia homoja kohtaan)
¤ erittäin englanninkielitaitoisia

Kirjoittelin tähän pari päivää sitten jatkoksi meidän tekemisistä sekä kiitokset isosiskoille kommenteista, mutta mitä lie sähläsin kun eivät olleet julkaistuneet eikä tallentuneet. (Prkleen prkleen prkle...)

Nyt tulee sitten hyvin lyhyesti:
Viimeinen päivä El Nidossa hengaillen, illalla lautta Coroniin. Lauttamatka hiukan myrskyinen (isoja aaltoja, puukehyksiin pingotettu kangas sänkynä ja katto vuoti mahan kohdalta) ja Petteri meinasi oksentaa nauttimansa kaljat.

Määränpäähän, Coroniin, saapuminen venyi aamusta myöhään iltapäivään. Kaatosade edelleen.
Seuraavana päivänä sukellettiin Barracuda Lakella (vedessä hassu lämmin (max.37 astetta) ja kylmä kerros) ja eräällä riutalla.

Sitä seuraavanakin päivänä sukeltamaan: Käytiin kahdella laivan hylyllä. Toiseen päästiin sisällekkin pyörimään, siistiä. Illalla käytiin päivällisellä paikallisen perheen kanssa, johon tutustuttiin sukellusreissuilla. Maistettiin myös Balottia, paikallista herkkua. Balot on ankan osittain haudutettu muna eli ankan sikiö, jolla jo hiukan sulkia ja raajoja kehittynyt. Hiukan yökötti, mutta maistui ihan hyvälle.

Vika päivä vuokrattiin motobike ja kierreltiin Busuangan saarta (jossa Coron sijaitsee) ja käytiin kuumilla lähteillä puljaamassa. Olisi tosin ollut nautinnollisempaa, jos ilma ei olisi ollut niin kuuma. Illalla juotiin kaljaa.

Tänään paisutettiin hiilijalanjälkiämme lentämällä Coronista Manilaan. Nyt harhaillaan sitten päivä täällä valtavassa Metro Manilassa ja illalla suunnataan kohti pohjoisen vuoristoseutuja.

Lähettäjä eliteri 2:40 Arkistoitu paikkaan Philippines Kommentteja (1)

Paratiisi

ja pari muuta kivaa

semi-overcast 30 °C

Kumusta!

Kuten eilen jo vähän vihjailinkin, me on löydetty todellinen paratiisi.
Paikka jonka kruunasimme maailman kauneimmaksi on Bacuit Archipelago ja etenkin siellä sijaitseva Big Lagoon.

Käytiin eilen veneretkellä kyseisessä saaristossa. Ensin käytiin snorklailemassa Small Lagoonissa, joka oli sekin aivan hämmentävän hieno. Laguuni oli runsaan viidakkokasvillisuuden peittämien karstikallioiden ympäröimä ja sisälle laguuniin pääsi uimalla läpi kapeasta luolasta kallioiden välistä. Pinnan alla kirkkaassa vedessä uiskenteli runsaasti kauniita kaloja ja laguunin reunat olivat täynnä mystisiä luolia ja onkaloita.

Seuraavaksi suunnatttiin yhdelle alueen sadoista (väittäisin) upeista valkeahiekkaisista rannoista. Syötiin nuotiolla valmistettua todella maukasta ruokaa, löhöiltiin, uitiin ja snorklailtiin rannassa, joka tämäkin oli hienojen korallien ja kalojen asuttama.

Sitten suunnattiinkin hehkuttamaani Isoon Laguuniin. Olen kyllä nähnyt kaunista vehreää sademetsää, upeita jylhiä kallioita, uskomattoman turkoosia kirkasta vettä sekä meren alaisia aarteita, mutta en eläissäni kaikkea tätä yhdessä ja samassa paikassa - ennen Big Lagoonia! Se oli niin ihanan kaunis paikka, että ihan hirvitti. Vielä entistäkin upeamman siitä teki se ettei siellä ollut muita, vain meidän kuusi henkinen porukka koko valtavassa laguunissa. Paitsi tietenkin veden alla, jossa lymyili taas yhtä sun toista otusta. Löysin myös hienon isohkon luolan , jonka läpi pystyi uimaan (kunhan uskalsi) ja jos olisin yhtään taikauskoinen, niin olisin varmaan kokenut herätyksen ja tullut uskoon valtavan pelikaanin liitäessä aivan vierestäni matalan laguuniin johtavan kanjonin läpi.

Laguuniseikkailun jälkeen käytiin vielä yhdellä rannalla ennen kuin palattiin El Nidoon illan suussa.

Tänään me retkeiltiin läheiselle autiorannalle. Makoiltiin ja lueskeltiin valtavan puun varjossa (täytyy hiukan säästää ihoa, kun eilisen jäljiltä ollaan molemmat ihan katkarapuina), juotiin tyhjiksi pari kookosta, puljattiin lämpimässä meressä ja nähtiin apinoita.

Huominen on meidän viimeinen päivä täällä El Nidossa. Illalla otetaan yölautta Coronin saarelle, Palawanin pohjoiskärkeen.

Vaikka täällä on todella ihanaa täytyy myöntää, että lähestyvä kotiin paluukin pyörii jo mielessä. Ikävä teitä!

Elina ja Petteri, elämysmatkailijat

Lähettäjä eliteri 6:45 Arkistoitu paikkaan Philippines Kommentteja (2)

Tappelukukkojen luvattu maa

aurinkoa, rankkasateita ja uusia saaria

sunny 36 °C

Manii maanii maniloottoo...
(kuten maapähkinöiden kaupustelijat huutelevat bussissa)

Hengissä ollaan, vaikka ei taas muutamaan päivään olla ehditty/jaksettu kirjotella (ei siis taifuunin tai lauttaturman jäljiltä raatoina meren pohjalla, niinku Pinja on varmaan taas moneen kertaan ehtiny ajatella:)

Tänään meillä oli mahtava päivä ja nähtiin paikka, joka Petterin kanssa yhteistuumin todettiin kauneimmaksi paikaksi, mitä on IKINÄ nähty! Kerron kuitenkin ensin mitä on hommailtu viime kirjottelujen jälkeen...

Iloilossa ei tehty ihmeitä; Käytettiin huonepalvelua (ihme kyllä oli moiseen rahaa) ja kännäiltiin (mikä ei nyt niin ihme), Petteri keksi baarista tullessa donkata kadulla olevaan koripallokoriin ja laskeutui komeasti kyljelleen sekä osti mulle ruusuja, jotka annettiin aamulla eteenpäin lahjuksena hotellitytölle.

Krapulapäivänä sallittiin itsellemme syntinen teko ja käytiin hamppareilla mäkissä. Sitten lahdettiin 38 tunnin risteilylle; laiva ei tosin ollut ihan mikään Silja Line, vaan karu kovilla metallisängyillä kalustettu rohjake.

Seuraavana aamupäivänä pysähdyttiin muutamaksi tunniksi Cuyo nimiselle saarelle, joten saatiin hetkeksi lomaa paatistamme ja suunnattiin rannalle.

Toisen laivassa vietetyn yön jälkeen saavuttiin Puerto Princesaan, Palawanin pääkaupunkiin. Sieltä käsin käytiin katsomassa Sabangissa maailman pisintä navigoitavaa maanalaista jokea: Kuljettiin pienellä veneellä noin 1,5 kilometrin matka vuorten sisään jokea pitkin. Luola oli tuhansien lintujen ja lepakoiden asuttama ja erilaiset mitä kummallisemmat tippukivimuodostelmat koristivat sen kattoa ja seiniä. Luolan korkeus oli parhaimmillaan huikeat 65 metriä. Erittäin absurdi näky!
Joelta lähtiessä rankkasade yllätti meidät ja kasteli liki märiksi, mutta loi myös hienon maiseman lyhyellä - ja aaltoisella venematkalla takaisin Sabangin kylään. Ollaan täällä matkalla niin totuttu jatkuvaan aurinkoiseen poutasäähän, että tämä aluillaan oleva sadekausi osaa joka kerta yllättää. Ja täällä kun tulee vettä, niin sitä sitten tulee rankasti!

Viimeisenä Puerto Princessassa vietettynä iltana innostuttiin pelaamaan hostellilla petollista juomapeliä naurettavan halvalla paikallisella rommilla. Käytiin hiukan jorailemassa discossakin (jossa oma vessa tytöille, pojille, homoille ja transuille) ja täytyy todeta, että aika estotonta porukkaa nämä filippiinot tanssilattialla. Melkoisia moovsseja...mutta niin oli kyllä Petterilläkin, jonka sisällä uinuva bilepeto pääsi jälleen valloilleen. Perinteisen "kipitystanssin" lisäksi tanssilattialla nähtiin punnerrusliikkeitä (kaksin käsin sekä yrityksiä yhdellä kädellä), käsilläseisontayrityksiä sekä villiä tankotanssia lavan reunakaiteella. (Tehdään kaikkemme suomalaisten juoppomaineen karistamiseksi.)

Parin tunnin yöunien jälkeen lähdettiin aamuvarhain bussilla kohti seuraavaa kohdettamme, El Nidoa. El Nido on pieni kylä noin 10 tunnin ajomatkan päässä Puerto Princessasta (ei siis linnunpesä eikä luksus resortti kuten Anna oli googlettanut). Meidän bussi oli vanha rotisko ja tie monin paikoin erittäin upottavaa mutavelliä. Itse en olisi lähtenyt moista reittiä yrittämään edes traktorilla. Selvittiin kuitenkin perille yhden renkaanvaihdon, yhden letkun takaisin asentamisen (joku ihme letku lensi bussista), yhden mudasta kaivamalla ja työntämällä irroittautumisen sekä usean lievemmän juuttumisen jälkeen.

Ensimmäinen aamu El Nidossa valkeni kukkojen säestyksellä (ne kyllä huusi oikeastaan koko yön) tuulisena ja pilvisenä. Lähdettiin siitä huolimatta sukeltamaan ja venematkalla ensimmäiselle sukelluskohteelle saatiinkin aallokossa virkistävä aamusuihku. Paikka oli mahtava elämää kuhiseva koralliriutta. Nähtiin mm. yhtä sun toista kalaa (pieniä ja isoja, suurissa parvissa ja yksinään), hienoja suuria koralleja, minut sätkimässä erittäin voimakkaan virtauksen mukana, kirkkaan sininen merietana sekä MERIKILPIKONNA. Syötiin piknik-lounas hienolla beachillä ja snorklailtiin hiukan rannan tuntumassa. Vesi kuhisi pieniä läpinäkyviä meduusoja, jotka poltteli todella inhasti.
Toinen sukelluskohde oli "korallirinne". Siellä bongattiin mm. pari rauskua (Blue Spotted Stingray).

Tänään oltiin ihanalla retkellä kylää ympäröivässä Bacuit Archipelagossa, mutta nyt oon sen verran poikki, että kirjottelen siitä myöhemmin.

Kuvia löytyy edelleen osoitteesta: http://www.flickr.com/photos/23524055@N08/sets/72157616204365003/show/

Hikisiä haleja ja näkemiin!

Lähettäjä eliteri 20:29 Arkistoitu paikkaan Philippines Kommentteja (2)

Jannittava Negros ja valietappimme Panay

Sugar Beach ja Iloilo City

overcast 38 °C

Good morning ma'ms,
good morning sirs!
(kuten meita taalla tervehditaan)

Edellisen kirjoittelun jalkeen vietettiin viela seuraava paiva reissun paalla enemman tai (harvemmin) vahemman taydessa ja erittain kuumassa bussissa. Illalla saavuttiin monsuunisateessa Montillan kylaan. Otettiin tricycle (mopo-sivuvaunu-yhdistelma) vuorovesijoelle, jonka yli pikkupojat meloivat meidat. Nain oltiinkin sitten maaranpaassamme Sugar Beachilla, jossa asetuttiin asumaan pieneen palmunlehva kattoiseen mokkiin eraalle rantaresortille.

Seuraavana paivana:

• Syotiin pahaa turistihintaista lounasta
  • Tutustuttiin paikallisiin nuoriin rannalla
  • Kaytiin lahiseuduilla seikkailemassa
  • Paastiin maistamaan paikallista kookosviinia, joka maistui kiljulle
  • Puljattiin upealla uimarannallamme ja lohottiin riippumatossa
  • Syotiin melko kehnoa ja ylihinnoteltua paivallista

...

Toisena paivana:

• Puljattiin upealla uimarannallamme ja lohottiin riippumatossa
  • Syotiin yllattavan hyvaa, mutta edelleen hiukan ylihintasta ruokaa
  • Kuunneltiin kun resorttimme saksalainen omistaja soitti meille suomalaista musiikkia - Elakelaisia...
  • Kaytiin veneella snorklailemassa

-Ensiksi upealla laivanhylylla, joka oli melko hyvin sailynyt koossa ja hiukan pelottava pimeine onkaloineen, mutta
myos hienojen korallien peittama ja vilisi erilaisia hammastyttavia kaloja.
-Kaytiin 'kotimatkalla' viela toisellakin paikalla, joka kuitenkin valitettavasti oli kuin korallien hautausmaa: Taynna suuria kuolleita varittomia koralleja. Paikka oli varmasti joskus ollut upea ja kuhissut elamaa, mutta nyttemmin tuhottu. En tieda lieko syyna syanidi- tai dynamiittikalastus...

Illalla naukkailtiin hiukan paikallista Tanduay-rommia ja kaytiin pimeassa iltauinnilla kutsuvan kirkkaansinisesta pelottavan mustaksi muuttuneessa rannassamme. Sukelleltiin lampun kanssa ja uitiin laheisille karstikallioille katselemaan tulikarpasten valketta upean tahtitaivaan alla.
Myohemmin istuttiin viela rannalla katselemassa erittain vaikuttavaa valoshowta, jonka lahestyva ukkosmyrsky meille tarjosi.

Seuraavana aamuna kalastajat olivat tuoneet rantaan kiinni ottamansa hain. Siina Petterille, joka oli edellisyona uinnilla vakuuttanut minulle ettei taalla ole haita.
Lahdettiin erittain hikiselle ja ahtaalle (edes miun tappijalat ei meinaa sopia penkkivaliin) bussimatkalla takaisin Bacolodiin, josta jatkettiin viela lautalla Palayn saarelle, Iloilo Cityyn (kenties nimetty ihanan pikkusysterini mukaan).

Joudutaan viettamaan taalla pari paivaa ennen kuin paastaan risteilemaan noin 38 tunnin matka Palawanille, Puerto Princesaan.

Kaykaa katsomassa kuvia Flickrista!!

Lähettäjä eliteri 1:01 Arkistoitu paikkaan Philippines Kommentteja (2)

Ihanat Filippiinit

Visayas

sunny 27 °C

Kumusta!

Lennettiin vajaa viikko sitten Saigonista Manilan kautta Cebu Cityyn, Visayasin saariryhmaan kuuluvalle Cebu nimiselle saarelle.
Juoduttiin jaamaan Sebuun yoksi hoitamaan viisumijuttuja seuraavana paivana, joten paatettiin ottaa villista kaupunkielamasta kaikki irti ennen kuin suunnistettaisiin paratiisisaarelle: Ensin suunnattiin Kasinolle lihottamaan lompakkojamme. Petterin uhkapelionni ei ollut kaantynyt, joten Petteri voitti ruletista muhkean 1500 peson (noin 24 euroa, taalla melko iso raha) lisayksen matkakassaansa. Sitten lahdettiin baarikierrokselle rallaamaan voittorahoilla. Baareissa riitti rutkasti vakea, menoa ja meininkia nain sunnuntai iltanakin. Nayttaisivat Filippiinilaiset osaavan bilettaa...

Seuraavana paivana hoidettiin viisumivirallisuudet ja lahdettiin mukavan jympsyiselle bussimatkalle krapulapaivan kunniaksi. (Petteri ihmetteli matkalla miksi pitaa aina olla krapulassa muutenkin tuskasilla bussimatkoilla...?)

Illalla saavuttiin Mayaan, jossa huomattiin etta oltiin unohdettu nostaa rahaa Cebussa, joten jaatiin yoksi Abba Family Lodge nimiseen pieneen hotelliin. Perheen todella hyvin englantia puhuva 12-vuotias Joanna naytti meille hiukan kylaa ajanvietoksi.
Illalla viereisen karaokebaarin asiakaskunta riivasi meita epavireisella laulullaan iltamyohaan, aamuyosta kukot alkoivat kiekukonserttinsa ja aamukahdeksan aikaan minulle selvisi mista hotellimme nimi juontuu, kun Joannan pappa tykitti Abbaa nupit kaakossa. Petteri missasi tyystin aamun Abba-konsertin, koska oli lahikaupungissa noutamassa meille kateista.

Puolen paivan aikaan lahdimme veneella kohti Malapascua nimista pienta paratiisisaartamme. Malapascua oli valkeaa hiekkaa, ihanan ystavallisia ihmisia, lampoa ja aurinkoa, lukemattomia kookospalmuja, turkoosia merta ja mielenkiintoisia sukelluspaikkoja.

Ensimmainen paiva rentouduttiin rannalla ja tutustuttiin hiukan ymparistoon ja saaren minikylaan.

Seuraavana paivana kaytiin aamusukelluksella katsomassa Treasure Sharkseja, jotka eivat hitto vie kuitenkaan nayttaytyneet meille. Loppupaiva menikin sitten taas lahoilyn merkeissa. Otimpa rannalla viela hieronnankin rentoutumisen maksimoidakseni.

Kolmantena aamuna kaytiin sukeltamassa Lapus Lapus nimisessa "korallipuutarhassa". Nahtiin kivoja kaloja, koralleja ja pari pienta luolaa. Yhdessa luolassa nahtiin Frogfish, josta Petteri oli melko innoissaan, mutta musta se oli keltanen epamaaranen malli siella luolan seinalla. Iltapaivalla kaytiin viela veneella kiertamassa saaremme ja snorklailemassa kolmessa kohteessa: hienojen karstikivien luona, japanilaisen toisen maailmansodan aikasen hylyn luona ja korallipuutarhassa. Hylky oli hiukan pettymys, koska se oli ihan kappaleina, mutta korallipuutarha oli todella upea, varikas ja taynna erilaisia pikkukaloja.

Tana aamuna jouduttiin jattamaan hyvastit Malapascualle, mutta onneksi Filippiinit koostuu yli 7000 paratiisisaaresta. Tama paiva ja viela huominenkin kuluu suurimmaksi osaksi matkustamiseen, mutta sitten taas ranta ja meri kutsuu!

Terveisin pisaraviiksi ja punanena

Lähettäjä eliteri 6:33 Arkistoitu paikkaan Philippines Kommentteja (3)

(Merkinnät 6 - 10, kokonaismäärä 34 ) « Sivu 1 [2] 3 4 5 6 7 »