Travellerspointin Travel Blogit

viimenen paiva Vietnamissa

sunny 35 °C

Xin Chao!

Todettakoon ensiksi, etta Petteri selvisi hengissa surffauksesta. Petterin ajatukset kokemuksesta: Surffaaminen on perseesta! Ehkapa tuosta voitte paatella miten helposti se sujui...
Petterin surffaillessa mina karvensin varjossa nahkani kirkuvan punaiseksi.

Seuraavana paivana lahdettiin Hoi Anin kautta kohti Ho Chi Minh Citya eli Saigonia. Hoi An on jokaisen shoppaajan maanpaallinen taivas. Kadut ovat taynna kenka ja vaateliikkeita, joissa voit teettaa itsellesi mita ikina keksitkaan haluta - ja todella halvalla. Ensin otetaan mitat ja valitaan malli ja kangas, sitten tullaan muutaman tunnin paasta sovittamaan, tehdaan mahdolliset korjaukset ja se siina. Hieno miesten koko puku esimerkiksi maksaa 60 dollaria.

Saavuttiin Saigoniin seuraavana iltana. Kaupunki on kiehuvan kuuma, taynna motobikeja (noin 3 miljoonaa), mainosvaloja ja aasialaisia katukauppoja, mutta mielestani huomattavasti lansimaisempi kuin Hanoi.

Ensimmaisena iltana syopoteltiin, juopoteltiin ja sauhuteltiin.

Seuraava paiva hengailtiin, kaytiin War Remnants Museossa (vanhalta nimeltaan The Museum of Chinese and American War Crimes) ja marketilla. Illalla haluttiin viettaa leffailtaa ja ostettiin 5 dvd:ta noin kolmella eurolla, mutta eivatpa nuo toimineet. Tuntuu huvittavalta tuntea huonoa omatuntoa musan imuttelusta, kun taalla koko maa on tulvillaan kaikkea kopioitua (ja ilmeisesti aika kehnolaatuista) roinaa. Mita tuohon sotaan ja museoon tulee, niin taytyy todeta etten kovin ylpea voisi olla amerikkalaisuudestani taalla.

Eilen yritettiin paasta Cat Tienin luonnonpuistoon, mutta eipa sitten paasty vaan vietettiin tuokin paiva taalla keskustassa.

Tanaan kaytiin Cu Chi tunneleilla. Viet Kong kaytti naita tunneleita piiloina ja asevarastoina Amerikan ja pohjoisen kommunisti Vietnamin sodan aikaan. Nerokkaita ahtaita sokkeloita! Pelkastaan Cu Chin tunneliverkosto kattaa yhteensa yli 200 km. Eika tosiaan jenkeilla ole ollut tuonne mitaan asiaa, koska vaikka tunnelit oli suurennettu turisteja varten ei siella mahtunut kuin juuri ja juuri kavelemaan kyykyssa, valilla piti kontatakin. Ilma oli lisaksi tukahduttavan kuuma ja tukala. 30 metria osittain valaistussa levennetyssa tunnelissa vain noin 10 metria maan alla (syvimmat 30 m) turistioppaan johdolla oli meille jo ihan tarpeeksi.

Tunneliretken jalkeen otettiin motobiket Saigon Race Trackille katsomaan laukkakisoja ja uhkapelaamaan viimeset Dongimme ennen maasta lahtoa. Voitettiin viimeisessa lahdossa 48.000! Mika on siis melkein kaksi euroa.

Viela muutama tunti taalla Saigonin vilinassa ja sitten lennetaan Filippiineille. Kyllapa on kiva vihdoin paasta sinne! Vaikka taytyy sanoa, etta tama meidan kaksi ja puoli viikkoa Vietnamissa oli aivan liian lyhyt aika. Tuntuu kuin oltaisi vasta tultu tanne, kiidetty pikana maan lapi ja jo taytyy lahtea.

Lähettäjä eliteri 3:27 Arkistoitu paikkaan Vietnam Kommentteja (0)

China Beach

ja meidan oma the Beach

sunny 38 °C

Hellou,
Ollaan edelleen taalla kiehuvan kuumassa keski-Vietnamissa. Ollaan pari viime paivaa parrailty menemaan vuokramopolla lahiseuduilla. On nahty yhta sun toista, mutta parasta oli eilinen piitsiseikkailu.

Nahtiin eraalta vuoristotielta upea pieni autioranta alhaalla ja mietittiin samantien, etta tuonne on pakko paasta hinnalla milla hyvansa; Hintana oli seikkailu pitkin lahes olemattomia polkuja keskella poheikkoja, jonkin matkaa junaraiteita pitkin, kivinen rinne, lisaa poheikkoa ja viela kiipeilya isoja rapuja kuhisevilla rantakallioilla. Mutta ai etta oli hyva piitsi! Eika ketaan muita kuin me ja yksi paikallinen kalastaja.

Tanaan tyydytaan tuohon meidan lahirantaan, joka on sekin mukavan rauhallinen, tosin melko aaltoinen. Petteri on uhonnut ottavansa surffilaudan messiin, joten odotan jannityksella mita siita seuraa...

Anna kiitos kommentista:
Jouduttiin Googlettamaan sana kusiluistimet, mutta tarkoittanette Petterin Sokos Hotellista anastamia tohveleita. Nyt ollaan sitten tosiaan ihan naapureita eli saatan ilmaantua teille melko usein ja sattumalta paivallisaikaan. Tuosta mokkijutusta en viela osaa sanoa, taytyy tiedustella...

Lähettäjä eliteri 20:38 Arkistoitu paikkaan Vietnam Kommentteja (2)

Hanoi rocks

kaarmeita naamaan ja kaarmeviinalla naamat

semi-overcast 35 °C

Vielä kuva Kiinan riisiterasseilta:
3512003003_ed3b2fb987.jpg?v=0

Heipähei!

5 paivaa Hanoissa takana ja nyt ollaan jo överikuumassa keski-Vietnamissa nauttimassa hiekkarannoista.
Tässä ympäripuöreä selostus viime päivistä ja Petteri säätää taas kuvia tänne, kunhan tuo kone suostuu edes jonkinlaiseen yhteistyöhön.

Saavuttiin lauantaiaamusta Hanoihin ja taksikuski yritti heti aamutuimaan kusettaa meilta 100 000 dongia (mika on nelisen euroa; näitten rahoissa ei oo MITÄÄN järkeä) antamalla vaarin takas. Kiva alku...

Lähdettiin melkein samantien kaupungille etsimään miulle hiusväriä. Niille tiedoksi, jotka eivät ole facebookin välityksellä tullu tietoisiksi asiasta, niin kävin Vietnamilaisessa parturissa värjäämässä juurikasvuni ja tuloksena oli kirkkaanvihertävänkeltanen tukka, monet itkut, uudelleenvärjäystä edeltävä vuorokausi visusti huivi päässä, ja kyseisen kampaajan nimi miun mustalle listalle. Nyt on kuitenkin uusi väri ja pikkuhiljaa pystyy jo puhumaan tapahtuneesta.

Värjäsin tukkani ja painuttiin päikkäreille, jotta jaksetaan illalla bilettää...ja illalla sit biletettiin. Loppuillasta päädyttiin paikalliseen yökerhoon, joka oli iso vene joen rannassa. Aamuyöstä raahauduttiin hostellille isoja ihmislihanhimoisia rottia ja torakoita viliseviä Hanoin katuja.

Seuraavana päivänä vuokrattiin moottoripyörä ja sukellettiin sekopäisen liikenteen sekaan. Tuntui melkoiselta itsemurhalta päristä menemään ruuhkaisilla kaduilla, kun täällä liikennesäännöt on olemassa vaan paperilla, jarrujen sijaan käytetään tööttiä, harvoja olemassa olevia liikennevaloja ei juuri huomioida ja tasa-arvoinen risteys tarkoittaa, ettei kukaan väistä ketään. Selvittiin hengissä vain siksi, että Petteri osoittautui loistavaksi kuskiksi.

Kolmantena päivänä lähdettiin kahden päivän retkelle Halong Bayhin. Kolmen tunnin bussimatkan jälkeen noustiin isoon puualukseen ja seilattiin Halongin lahteen. Kyllä kelpasi siemailla halpaa paikallista olutta aurinkotuolissa laivan kannella, kun ympärillä levittyi silmänkantamattomiin turkoosia vettä, pieniä hiekkalaguuneja ja upeita karstikalliosaaria. Käytiin melomassa parin luolan läpi, huuhdottiin luksusruoka alas kylmällä oluella, tutustuttiin hauskoihin uusiin ihmisiin, uitiin ihanan lämpimässä meressä, hypittiin laivan kannelta (noin 7 metrin pudotus sai miun jalat tärisemään tosissaan, mutta pakko oli voittaa pelkonsa) ja biletettiin läpi yön.
No taisin miä tunnin verran nukkua. Petteri puolestaan jaksoi koko yön ja tuli aamuseitsemän aikaan umpihönössä herättämään miua aamupalalle juoden "kioskiveneestä" ostettua kaljaa, jonka etiketti oli homeessa. Meidän opas oli etukäteen varoittanut, ettei sitä kaljaa kannata ostaa, voi olla mitä lie myrkkyä, mutta pojat oli aamulla järkeillyt kyseisen varoituksen olevan ovelaa salaliittometkuilua.
Loistava reissu, mutta kylläpä nukutti hyvin seuraavana yönä.

3512812004_e50ca7f675.jpg?v=0

Petterin terkut:
Jeps!
Kun ei kiinassa tullu nii paljon rälläiltyä, niin Vietnamissa jo sitten senkin edestä. Hanoissa taidettiin yksi yö nukkua kunnolla kun tultiin Halong baysta. Seuraavana päivänä mentiin joskus kahden aikaan käärme kylään. Nimestäkin jo voi päätellä että siellä oli paljon kyseisiä vittumaisia matelijoita, jotka meidän iloksi onneksi listittiin, lihat syötiin ja veret juotiin sykkivän sydämmen kera ja lopuksi vielä tarjottiin käärme viiniä jota sivistyneesti siemailtiin erooppalaisittain... öö tai sit ei, juoman olisi pitänyt vahvistaa, mutta minun muistia se ei ainakaan vahvistanut joten Elina tarkentakoon päivän tapahtumia...

Koska kyseinen käärmeviina ei minunkaan muistia vahvistanut niin tässä melko lyhyesti:
Käärmefarmilla tervehdittiin ensin käärmeitä pitelemällä niitä sylissä. Petteri piteli erästä käärmekaunotarta, mutta minä en moiseen viitsinyt ryhtyä, jotta Petterille tulisi rohkea ja miehinen olo.
Seuraavaksi siirryttiin ruokapöydän ääreen. Katsottiin kuinka käärmeitä leikattiin auki ja niiltä kaivettiin sydän ulos ja puristettiin veret lasiin. Edelleen sykkivä sydän laitettiin shottilasiin viinan sekaan ja kulautettiin kurkusta alas. Tämä ei minusta tuntunut miltään laivan kannelta hyppäämiseen verrattuna, mutta tapahtuman katselu sai yhden seurueemme miehistä lähes pyörtymään. Seuraavana meille tarjoiltiin shottilasilliset käärmeen verta (tekee hyvää miehiselle suorituskyvylle) ja käärmeen sappinestettä (parantaa kaikki sairaudet). Aperitiivien jälkeen oli ruokailun aika: käärmeen nahkaa ja lihaa, grillattuja käärmeen kylkipaloja, jauhettua luulihaseosta, maksaa...kaikki tuo oikeasti maukasta!! Ja juomaksi käärmeen verellä höystettyä erittäin tehokasta viinaa.

Seuraavana päivänä hirveäkamala krapulaolo ja bussimatka tänne Da Nangin tienoille. Bussimatkalla syötiin päivällinen mahtavan ystävällisten Vietnamilaisten kanssa ja jälkiruoaksi Petterille tarjottiin henkoset tupakkaa bongista. Purujen piti olla ihan normaalia röökiä, mutta Petterille se aiheutti krapulan hetkellisen kymmenkertaistumisen.

Tänään on sitten hikoiltu rannalla pahat vedet pois kehosta ja rauhotuttu.

Täällä Battery ja Elima, Vietnam

Lähettäjä eliteri 2:44 Arkistoitu paikkaan Vietnam Kommentteja (1)

Kummallisuuksien Kiina

Elinan selityksiaja tilityksia

overcast 25 °C
View Junalla kohti villiä itää on eliteri's travel map.

Ollaan Petterin kanssa tassa ajan kuluksi (ootellaan vaihteeksi bussia) hiukan pohdittu niin matkustuksen huonoja kuin hyviakin puolia seka kiinassa vietettya kuukauttamme ja kyseisen maan kummallisuuksia. Tassa hiukan minun tuntemuksiani:

Ensinnakin tiedoksi niille jotka halajaa maailmalle reppu selassa: Matkustaminen on rankkaa ja valilla ihan vitusta!
Kaikki nama hienot kokemukset ei tule ilmasiksi, eika edes kohtuullisen halvalla ilman ajoittaisia vittumaisuuksia. Ne kuuluu asiaan. Jos siis on kykeneva maksamaan enemman ja kokemaan vahemman, mutta helposti, kehotan lampimasti lahtemaan pakettimatkalle. Jos puolestaan haluaa seikkailuja; kokea ja nahda oikeaa paikallista elamaa ja maksaa vahemman, taytyy olla henkisesti varautunut tiettyihin seikkoihin...
(Nama seikat on listattu etenkin Kiinaa ajatellen, mutta pitavat pitkalti paikkansa muuallakin lansimaiden ulkopuolella matkustaessa.)

• Yksinkertaiset arkiset asiat kuten syominen, bussilippujen osto jne. vaativat usein luvattoman suuria ponnisteluja.
  • Vessoissa haisee lahes poikkeuksetta navetalle ja edellinen kavija on jattanyt paskansa huuhtelematta. Vessapaperi (jos ei ole omaa) ja kasien pesu ovat kaukaisia haaveita.
  • Kommunikointi on miltei mahdotonta ja useat kusipaat (etenkin taksikuskit) kayttavat hapeilematta tata seikkaa hyvakseen.
  • Keneenkaan on vaikea luottaa, koska paikallisten mielessa kaikilla lankkareilla on yllinkyllin rahaa kylvettavaksi ympariinsa ja sita he pakkomielteisesti havittelevat.
  • Ruokalista (jos sellainen on edes olemassa) on kiinaksi ja ruoka voi maistua yokottavalle, aiheuttaa karmeaa ripulia ja sisaltaa sinun nakokulmastasi taysin syomakelvottomia ruumiinosia.
  • Kaikkialla on likaista, meluista seka epahygieenista ja elimiston tila sen mukainen.
  • Kaikki puhuu kiinaa sinulle, vaikka kuinka sanot ettet ymmarra ("en ymmarra" on niita hyvin harvoja juttuja mita osaan kiinaksi sanoa).
  • Rinkka painaa saatanasti, eika hostellia loydy mistaan. Paalle alkaa viela satamaan.
  • Kaikki huutelee hellouta, haluaa valokuvan tai tollottaa vaan, niinku olisit suuremmankin luokan julkkis.
  • Missaan ei saa omaa rauhaa, vessassakin joku kyykistelee viereisella reijalla.
  • Kauppiaat yrittaa vakisin tyrkyttaa tavaraa jota et tarvitse ja bussikuskit myyda kyytia paikkaan, jonne et edes halua, taksikuskit kieltaytyvat uskomasta, ettet tarvitse kyytia.
  • Vaatekaupassa et mahdu mihinkaan vaatteisiin.
  • Aina taytyy vaantaa hinnasta ja varokin nayttamasta, jos oikeasti miellyt johonkin tai hinta nousee heti.
  • Kaikkialla on ihmisia ja sita tuntee itsensa valilla hyvin pieneksi - vaikka taalla onkin oikea Gozilla muihin verrattuna.
  • Luonto on pitkalti valjastettu ihmisten tarpeisiin ja vihreaa nurmilanttia taytyy etsia liikenteenjakajasta.

...Siina kun suomalainen menee metsaan rentoutumaan ja rauhoittumaan, kiinalainen menee metsaan huutamaan, riehumaan, roskaamaan ja lopulta kaatamaan puut (Stora Enson miehet tassa apuna!), istuttamaan riisia ja lisaantymaan hullun lailla.

Mutta nyt kun on kaikesta tuosta huolimatta selvitty kuukaudesta Kiinassa, olisi pienen yhteenvedon paikka. Sanottakoon kuitenkin, etta Kiina on saakelin iso ja monipuolinen maa, joten meidan 30 paivan ekskursio jai valitettavan pinnalliseksi. Vaikka kiinakuvamme on siis edelleen hiukan suppea, se on kuitenkin varmaa, etta Kiina todellakin on vastakohtien maa, kuten siita sanotaan.
Tassa muutamia minun silmiini pistaneita vastakohtaisuuksia:

• Kadettomat kerjaajat kadulla - lappareita nappailevat rikkaat trendikahviloissa
  • Pekingin huippumoderni ja nopea metro - bussimatkat Etela-Kiinan kuoppasilla mutavaylilla
  • Pradaan ja Gucciin sonnustautuneet urbaanit uusrikkaat - maaseutukylien vahemmistokansalaiset perinneasuissaan
  • Suurkaupunkien bisnesmiehet - maanviljelijat kasin kuokkimassa riisipeltoa
  • Pikkutytot myymassa sammakoita pikkutien varressa - kaupunkien kadut pullollaan uutuus elektroniikka
  • Siisti yleinen vessa vahan valia Pekingin keskustan katujen varsilla (olympialaisia varten rakennettuja monet) - oksettavan likainen yleinen vessa monen tunnin bussissa pidattelyn jalkeen (ja bussitoverit seurana kyykistelemassa muilla rei'illa, ei ainakaan tule ikava.)
  • Ainakin yksi KentuckyFriedChicken jokaisessa isommassa kaupungissa - Chicken Fingersit -kirjaimellisesti- Petterin lautasella. (Maistu kuulemma kanan kadelta, luonnollisesti.)
  • Hullun hyvaa hapan-imela-possua kivassa ravintolassa - nihkeaa koiranlihaa katukojusta
  • Valtavat pilvenpiirtajat - uskomattoman pienet asunnot ravintolan tai kaupan takahuoneessa

ja paljon muuta....

Lähettäjä eliteri 5:13 Arkistoitu paikkaan China Kommentteja (2)

Ajatuksia matkalta

Petterin kummastuksia

overcast 25 °C
View Junalla kohti villiä itää on eliteri's travel map.

Matkustaminen Kiinassa saattaisi monesta tuntua helpolta vaihtoehdolta, mutta todellisuudessa se on jotai ihan muuta. Kieli muuri on tosi korkea, eikä kirjaimista ole toivoakaan saada selvää. Tarvitsisi tuntea noin 2000 merkkiä, jotta pystyisi lukemaan paikallisen Länsi-Savon. Ruoka on erittäin hyvää, mutta laatu heikkeni selvästi mitä etelämmäksi tultiin. Hinta pysyi kuitenkin suhteellisen samana, noin kolmella eurolla sai ravintolassa hyvät annokset juomineen, katukeittiossa selvisi alle eurolla. Juoma kulttuuri on hieman toista kuin Venäjällä tai Mongoliassa. Vodkaa ei juurikaan juoda, sen sijaan sitä 50 prosenttista sukkamehua. Joka kyllä sekin tehtävänsä tekee. Paikalliset kaljat on vaaleita ja laimeita lagereita. Joten kännääminen jäi Kiinassa vähemmälle.

Taas tullut miljoonia kysymyksiä ja ajatuksia matkan varrella. Minkä helvetin takia piti taas lähtee? Jättää tyopaikka, irtisanoa hyvä asunto ja levitellä tavarat pitkin suomea. Säätää ja säätää, pihistellä ja säästää rahaa, että pääsee muutamaksi kuukaudeksi reissuun maihin joiden kielistä ei tajua vittuakaan, eikä tapoja ja kulttureja voi aina ymmärtää. Monia unettomia oita junassa tai millon missäkin kulkuneuvossa, jotka on jollain purkalla ja rautalangalla kasassa. Onks se sit sen arvosta?
On, todellakin on! Vaikka se ei aina sitä Chillailua, sihauttelua, paratiisi rannalla makoilua ja dokailua (onneks myos sitä). Niin kyllä sitä vaan matkalla viihtyy. Yllättävän vähällä sitä myos pärjää. Jopa kymppiluokan matikalla kykenee valuuttakursseja laskeskelemaan ja katu englantia puhumalla parjaa hyvin. "No thanks I dont need a silk pyjama, a magnet or a toy monkey. I need a cheap room, noodels with chicken and some drink that makes me feel allright."

Nyt on Vietnamin aika näyttää parasta. Odotukset aika korkeella. Nyt ollaan koko päivä odoteltu bussia. Minä istunut ravintolassa ja Ellu kävi parturissa VäRJääMässä! hiukset. Kääntyi ilmeisesti samalla muslimiksi. Huomenna Hanoi Rocks! Aika kaivaa bilemonsteri esille ja pistää koko kaupunki sekasin. Se kyllä todennäköisesti tekee sen ennemmin meille.

Lähettäjä eliteri 5:00 Arkistoitu paikkaan Vietnam Kommentteja (2)

(Merkinnät 11 - 15, kokonaismäärä 34 ) « Sivu 1 2 [3] 4 5 6 7 »